پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
31 ارديبهشت 1401 - 12:13
توقف بازتولید سریال آبان ۹۸ در مرحله پیش تولید

چرا تقلای ضد انقلاب برای آشوب سازی در کشور ناکام ماند؟

آبان ۹۸ تابلویی تمام عیار از اقداماتی بود که در آن بی کفایتی دولت وقت، تحرک سرویس‌های خارجی در پخش کردن سلاح، جنگ شبکه ای و مهندسی افکار عمومی در آن به نمایش درآمد.
کد خبر : 11819

پایگاه رهنما:

نیمه‌شب جمعه ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۸ به ناگهان یک شایعه در شهر پیچید که بنزین گران شده است، اعلام این خبر چنان مردم را دچار بهت‌زدگی کرد که شبانه با خودروهای خود به جایگاه‌های سوخت رفته تا خود از نزدیک شاهد ماجرا باشند. آن شب مشخص شد که دولت وقت بدون اطلاع رسانی قبلی ضریب حامل‌های انرژی را افزایش داده و قیمت بنزین تا ۳ برابر شده است، این تصمیم ناگهانی باعث کلید خوردن برخی اعتراضات در تعدادی از شهرهای کشور شد.

فردای آن روز حسن روحانی رئیس جمهور وقت دربرابر دوربین‌های خبری حاضر و اعلام کرد که صبح جمعه و مانند بقیه مردم متوجه شده که بنزین گران شده است! این سخنان رئیس جمهور شعله و دامنه اعتراضات را افزایش داد.

پس از گران شدن قیمت بنزین حسن روحانی وعده داد که یارانه آن را صرف دهک‌های پایین جامعه می‌کند؛ وعده ای که مانند بسیاری دیگر از خبرهای خوش دولت تدبیر هیچ گاه به سرانجام نرسید. اما نتیجه قصور در کنترل بحران از سوی دولت روحانی باعث شد نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان خسارت مستقیم و غیر مستقیم به کشور وارد شود. در آن روزها یکی ار فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام کرد که در یک شب بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده است.

  • بحران بساز و جاده مذاکره را صاف کن!

آبان ۹۸ تابلویی تمام عیار از اقداماتی بود که در آن بی کفایتی دولت وقت، تحرک سرویس‌های خارجی در پخش کردن سلاح، جنگ شبکه ای و مهندسی افکار عمومی در آن به نمایش درآمد. در آن روزها یک سوال مهم در ذهن همه بود! آیا رئیس جمهور و تیم اقتصادی او از عوارض گران کردن بنزین خبر داشتند؟ بعدها مشخص شد دولت نه تنها از زایمان بنزینی ۹۸ باخبر بوده، بلکه درد سیاسی حاصل از آن را آلترناتیو فشار به نظام برای گفتگو با غرب تلقی کرده است!

آبان ۹۸ داستان غم انگیز و عجیبی است، دبیر کل سابق حزب اتحاد ملت در هنگام ثبت نام در انتخابات مجلس یازدهم پرده از ماجرای «شوک درمانی» دولت روحانی برداشته و به خبرنگاران گفت: آبان ۹۸ اهداف دولت برای رسیدن به شرایط «مذاکره» را بهتر کرد.استفاده از فشار اقتصادی ناشی از حذف یارانه‌ها برای مقاصد سیاسی رئیس جمهور و مشاوران او در مرکز مطالعات استراتژیک یک سال قبل از آن در سفر حسن روحانی به نیویورک برنامه ریزی شده بود.

 

روحانی سال ۹۷ در سفر به نیویورک با لاگارد رئیس imf (صندوق بین‌المللی پول) دیدار می‌کند، بهار سال ۹۸ هیئت ۴ نفره این صندوق برای ارائه پیشنهاد راهبردی خود به صورت مخفیانه به تهران می آید! این خبر به صورت محدود در برخی رسانه‌ها منتشر می شود. در آن زمان سازمان برنامه‌وبودجه نه‌تنها مشارکت صندوق در تدوین طرح اصلاح ساختاری بودجه را تکذیب نکرد، بلکه یک مقام این سازمان در گفت‌وگو با روزنامه جام جم در پاسخ به سؤالی درباره «دریافت مشاوره از کارشناسان صندوق بین‌المللی پول برای اصلاح ساختاری بودجه» گفت: «ایران عضو صندوق بین‌المللی پول است و استفاده از تجربیات موفق جهانی برای بهره‌مندی در داخل ایران یک امر طبیعی است. مشاوران صندوق بین‌المللی پول مشاوره‌های زیادی در مورد وضعیت اقتصادی که یکی از موارد آن اصلاح ساختاری بودجه بود ارائه کردند و احتمال دارد برخی از آن‌ها با توجه به شرایط کشور مورداستفاده قرار بگیرد». بعدها مشخص شد که بنیاد کاسمی (شعبه اروپایی نایاک) در ارائه مشاوره به مرکز استراتژیک ریاست جمهوری در گران کردن بنزین نقش مهمی داشته و هدایت سیاسی فشار اقتصادی با هدف مذاکره را تئوری پردازی کرده است.

بنیاد کاسمی به وسیله یکی از افراد موثر در حلقه باند نیویورکی‌ها(عباس ملکی) تاسیس شده است؛ در این نهاد غیر دولتی افرادی چون محمد باقر نمازی، عباس عدالت و هادی سمتی به صورت پنهان یا اشکار نقش بازی کرده اند. بخشی از تامین بودجه کاسمی توسط بنیاد میراث ایران متعلق به خاندان لندن نشین علاقبند و بخش دیگر آن توسط بنیاد پارسا با مدیریت نوشین هاشمی از دلالان رابطه ایران و آمریکا تامین می‌شود؛ کاسمی با رصد و اشراف اطلاعاتی سربازان گم نام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه ضربات سنگینی را پس از آبان ۹۸ متحمل شد.

  • مواجه در میدان آبان ۹۸ و اردیبهشت ۱۴۰۱

دولت‌های مختلف پس از انقلاب به دلایلی که تفصیل آن به درازا می‌انجامد از اصلاح جدی ساختار اقتصاد کشور یا بازمانده‌اند و یا نخواسته‌اند و یا آنکه آن را به سوی اهداف شوم سیاسی منحرف کرده‌اند. البته همگان به این نکته باور دارند که این اصلاحات به یک‌باره و دفعی اتفاق نخواهد افتاد و باید با حرکت سنجیده و گام به گام و البته قاطعانه حرکت کرد. رهبر انقلاب اسلامی در بیانات اخیرشان در دیدار با کارگران فرمودند: «دولت برنامه‌های مهمی در پیش دارد که دستگاه‌ها و همه آحاد مردم باید دست به دست هم بدهند تابه نتیحه برسد». برنامه دولت سیزدهم برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور از مدتی قبل و پس از جاگیری دقیق و ارزیابی تحولات آغاز شده است.»

البته هیچ کس انتظار ندارد دولت در کوتاه مدت بهم ریختگی اقتصادی ۵۰ ساله را برطرف کند. نکته قابل توجه آنکه دولت رئیسی، اصلاح اقتصادی را بر خلاف سنت سایر دولت‌ها نه از آخرین سال از عمر خود، بلکه از همان سال اول آغاز کرده است؛ این مسئله به خوبی شکل اثرگذاری و ادارک دولت بر تحولات را نشان می‌دهد. شرایط منطقه‌ای و جهانی آبستن حوادثی مختلف است؛ از این رو اصلاح ساختار اقتصادی کشور از نان شب نیز واجب تر بوده و مدل حکمرانی را در آینده توضیح خواهد داد. اقتصاد کشور تاب‌آوری ادامه شرایط پیشین را نداشته و دولت  و مجلس موظف هستند با اجرای  مصوبات موثر برنامه جامع خود را پیش ببرند.

اما شیوه مواجهه دولت تا به امروز با صورت مسئله اصلاح اقتصادی بسیار قابل تامل است، منصفانه‌ترین توصیف از وضعیت دولت آن است که سید ابراهیم رئیسی و کابینه ‌اش بر خلاف دولت پیشین به دنبال پنهان‌کاری و مواجه سیاسی در ماجرای اصلاح ارز ترجیحی نیست و روش آن نشان داده است که مصالح مردم را فدای منافع مافیای اقتصادی نئولیبرال و شبکه پنهانی نفوذ نمی‌کند.

همین صورت وضعیت باعث شده است که ضریب اعتماد عمومی در جامعه بالا رفته و نقشه دشمن برای تحریک به آشوب سازی از بین برود. ابتکار عمل دولت باعث شده است که مردم با طرح اصلاح اقتصادی کشور احساس نزدیکی کرده و عوارض کوتاه مدت آن را تحمل کنند. این اقدام شجاعانه دولت با حضور میان مردم و گفتگوی مستقیم با آنها و نیز برطرف کردن حداکثر آسیب ها(از جمله تامین کالاهای عمومی در فروشگاه ‌ها و جلوگیری از ایجاد بازار حاشیه محتکران و سودجویان) باعث شد تا پروژه شورش شهری در نطفه مانده و تیر ضد انقلاب در آشوب سازی به سنگ خورده و باز تولید سریال آبان معدوم نیما زم در تشریح ایجاد تکانه‌های امنیتی به یک تلویزیون فارسی زبان در خارج از کشور گفته بود: «باید نقطه جوش را بالا برد، اگر گرسنگان قیام کنند؛ قیامت به پا می شود...»

در روزهای اخیر باوجود افزایش تحرکات و اقدامات گروه‌های ضدانقلاب و ایستگاه اطلاعاتی دشمن در یکی از کشورهای همسایه برای سامان دادن به  تجمعات و سر پل زدن به اغتشاش، شیب این ماجرا نزولی شد؛ حتی در یکی از شهرهای کشورمان تلاش برای اجرای مجدد پروژه کشته سازی با هدایت اطلاعاتی یکی افسران سازمان سیا از خارج شکل نگرفته و فضا سازی رسانه‌ای و میدانی بی نتیجه مانده است. به باور کارشناسان حضور بدنه دولت در میان مردم، اعتماد مردم به دولت، آگاه سازی از شیوه اجرای طرح، پرداخت یارانه و هدف گذاری برای آن و نیز اشراف عمیق اطلاعاتی نهادهای نظارتی و انقلابی نقشه دشمن را نقش بر آب کرده و کف جامعه از همراهی با آشوب سازان سر باز زده‌اند. شاید زمان آن است که دولت سیزدهم با قدرشناسی از مردم عزیز کشورمان سرمایه اجتماعی برباد رفته در هشت سال گذشته را دوباره احیا کند؛ بازگشت امید به آینده حتی از احیای برجام نیز برای مردم با ارزش تر است، این بازی درخشان نیاز به صبوری و هوشمندی از جانب دولت دارد.

ارسال نظرات